Hier vind je een korte tutorial over suppen. Heb je nog nooit gesupt en wil je graag een SUP-board huren, dan kun je hier alvast zien hoe je kan suppen.
Ook is dit een goede introductie als je mee wilt gaan met 1 van onze SUP-tours, uiteraard leggen we het dan nog een keer uit als je dat wilt.

Deze tutorial is de basis van het suppen, wil je meer technieken leren, of alles goed onder de knie krijgen, neem dan contact met ons op.

We beginnen elk onderdeel van deze tutorial met een kleine beschrijving en daarna volgt een video in het Engels.

Termen, instellen van de peddel en beginnen.

SUP-board

De voorkant van het SUP-board noemen we de ‘neus’, vlak achter de neus vind je een bungee koord waar je spullen of een waterdichte tas onder kunt stoppen. De bovenkant noemen we ‘deck’ en de zijkanten de ‘rails’. In het midden zitten 1 of 2 handvaten, dit is precies het midden van het SUP-board. Aan de achterkant van het board (staart) zit onder het board een vin, let hierop bij het neerleggen van het board, dit om schade te voorkomen.
Aan de achterkant vind je een bevestingingspunt voor de SUP-leash. De leash bevestig je aan je enkel of net onder de knie. Mocht je van het SUP-board afvallen, dan blijft deze altijd dichtbij.

De peddel

De peddel heeft een blad, een steel en een handvat (T-grip). De steel moet je voordat je gaat suppen instellen. De peddel moet bij suppen op vlakwater ongeveer 23cm langer zijn als jezelf. Je kunt dit meten door je duim en wijsvinger te spreiden, of je legt je pols op het handvat, waarbij je arm niet volledig strekt.

Het begin

Plaats het SUP-board vanaf de beschoeiing voorzichtig in het water en houdt de peddel bij de hand.
Bevesting de SUP-leash om je enkel of onder je knie. Plaats nu je knieën op schouderbreedte bij het handvat/de handvaten, zo zit je stabiel en op het midden van het SUP-board.

Voor je eigen veiligheid is het heel verstandig om bij de kant altijd op je knieën te zitten.

De video laat ook nog zien hoe je eventueel op je buik een eindje kunt peddelen.

Peddelen op je knieën

Zit je op het SUP-board met je knieën op schouderbreedte, dan kunnen we nu beginnen te peddelen.

Peddel je aan de rechterkant van het SUP-board, dan is je rechterhand het dichtst bij het water, je linkerhand bevindt zich ongeveer halverwege de peddel. Na een paar slagen, wissel je naar de linkerkant van het SUP-board. Wissel je handen nu ook, dus peddel je aan de linkerkant, dat is je linkerhand het dichtst bij het water en je rechterhand halverwege de peddel.
Elke keer als je van kant wisselt, wissel dan je handen dus ook.

!!Bij het peddelen wijst het blad van de peddel altijd naar voren!! De meeste beginners doen dit fout en gebruiken de peddel meer als een lepel.

Probeer tijdens het peddelen de peddel zo verticaal mogelijk te houden, plaats hiervoor je handen altijd zoveel mogelijk boven elkaar. Hoe verticaler de peddel, hoe meer je rechtuit blijft gaan. Houdt tijdens de slag de peddel zo dicht mogelijk naast het SUP-board.

Bochten maken

Als je een bocht wilt maken, maak je een wijde slag van voren naar achteren, hoe wijder de slag, hoe sneller je de bocht maakt.

Je kunt ook een bocht maken door van achteren naar voren peddelen, of beide manieren combineren.
Van achteren naar voren peddelen is ook de manier om te remmen.

Gaan staan op het SUP-board

Als je het gevoel over het SUP-board hebt, dan is het tijd om te gaan staan.

Houdt nu 1 hand bovenop de T-grip en de andere hand ongeveer halverwege de peddel. De regel bij het staand peddelen is dat beide ellebogen ongeveer op 90 graden staan als je de peddel boven je hoofd houdt.

Leg de peddel voor je neer op het board en blijf deze met twee handen vasthouden.

Plaats 1 voet waar je knie zich bevindt en daarna de andere voet. Ga rustig staan en kijk hierbij naar de horizon. Als je staat, houd je altijd je knieën licht gebogen, dit is de manier om stabiel te blijven staan. Als het goed is bevinden je voeten zich nu op schouderbreedte tussen bij het handvat / de handvaten.

Peddel basis

Het peddelen bij het staan in ongeveer net zo als bij het peddelen op je knieën:

  • Plaats het blad van de peddel zo ver mogelijk naar voren in het water en zorg ervoor dat tijdens de slag het blad in zijn geheel onder water zit.
  • Houdt tijdens de slag de peddel zo dicht mogelijk tegen de zijkant van het SUP-board.
  • Houdt je peddel zo verticaal mogelijk, dus je handen zoveel mogelijk boven elkaar.
  • Het blad van de peddel wijst naar voren!
  • Na een paar slagen aan een kant, wissel je de handen en ga je aan de andere kant peddelen.
  • Maak de slag niet te lang, als de peddel bij je enkel is, haal dan de peddel al weer uit het water.

Bochten maken werkt op dezelfde manier. Er zijn meer manieren om bochten te maken, maar dit laten we nu buiten beschouwing.

Van staand, naar terug op je knieën

Er zijn verschillende redenen om weer op je knieën te gaan peddelen:

  • Er staat veel wind (staand vang je meer wind dan op je knieën)
  • Je wilt aanleggen bij een rustplaats (stap nooit staand van het SUP-board op de kant, ga altijd eerst op je knieën zitten)
  • Er komt een boot aan die een golfslag maakt (de kans dat je valt als er een golf aankomt is een stuk groter).
  • Ben je nog onervaren, dat is het verstandig om bij water waar meerdere grotere boten zijn op je knieën te peddelen. Gebruik hier ook je SUP-leash.
  • Je wilt even kort uitrusten op het board.

De manier is hetzelfde als gaan staan op het SUP-board, maar dan andersom.

Gebruik je core, niet je armen.

De truc bij het suppen is om niet je armspieren te gebruiken, maar je buikspieren, rugspieren en je heupen. Als je dit doet, dan kun je langer, sneller en efficiënter suppen. Heb je de juiste techniek te pakken, dan wordt suppen een totale body work-out waarbij je al je spieren gebruikt.

De juiste techniek vergt enige oefening, maar houdt voor nu de volgende regels aan:

  • Houd je onderarm bij het peddelen zo recht mogelijk. Je trekt de peddel niet naar je toe, maar maakt een draaiende beweging met je lichaam.
  • Je heupen en schouders volgen de peddel, maak daarom zoveel mogelijk een draaiende beweging met je heupen en je schouders.